Veelgestelde vragen

  • Klachtenregeling

    Wij vertrouwen erop en streven er naar dat onze dienstverlening aansluit bij de vraag en behoeften(verwachtingen) van ouders en kinderen. Toch kan het voorkomen dat u op een bepaald moment minder tevreden bent. Dit horen wij uiteraard graag! Opmerkingen, suggesties en klachten die te maken hebben met de verzorging en begeleiding van uw kind kunnen in eerste aanleg kenbaar gemaakt worden aan onze pedagogisch medewerkers en/of de coördinator van de BSO. Mocht uw klacht niet naar tevredenheid zijn behandeld, dan kunt u de directeur van nido kindvolgende opvang aanspreken.
    Wij willen u graag laten weten dat klachten bij BSO door ons serieus en persoonlijk worden aangepakt. Wij zijn pas tevreden als u dat bent!
    U bent ontevreden, wat nu?
    Neem contact op met degene die met de klacht te maken heeft en bespreek de klacht. Vaak biedt een open en eerlijk gesprek al de oplossing.
    Als de eerste stap niet tot een oplossing leidt, neem dan contact op met de BSO coördinator. De directeur van nido kindvolgende opvang kan in een laatste fase worden betrokken bij een klacht.
    Vul samen of zelf het klachtenformulier in en lever deze in bij de pedagogisch medewerkers of BSO coördinator.
    U kunt het ingevulde formulier ook sturen naar het kantoor van nido kindvolgende opvang, Ilse de Bokx, Groenestraat 294, 6531 JC in Nijmegen.
    Het klachtenformulier ligt op alle locaties en kunt u hier downloaden.
    Indien de klacht niet meteen kan worden afgehandeld bespreekt nido altijd samen met u het verloop van de procedure. Binnen 3 weken ontvangt u een reactie.
    Tenslotte vraagt nido altijd of u tevreden bent over de afhandeling en nazorg van de klacht.
    De complete klachtenprocedure vindt u hier.
    En verder…
    Meer informatie en advies over klachten en geschillen kunt u vinden op website van het Klachtenloket Kinderopvang: www.klachtenloket-kinderopvang.nl
    Bent u het niet eens met de beslissing of gaat uw voorkeur uit naar een onafhankelijke behandeling van de klacht, richt u dan tot de onafhankelijke geschillencommissie waarbij nido kindvolgende opvang is aangesloten: de Geschillencommissie Kinderopvang www.degeschillencommissie.nl .
    De geschillencommissie geeft een advies omtrent de klacht. De uitspraak van de klachtencommissie is bindend voor beide partijen.
    Ook oudercommissies kunnen via de Geschillencommissie een klacht indienen.
     
  • Kind ziek? Wat nu?

    Als je kind ziek wordt onder opvangtijd dan nemen de pedagogisch medewerkers contact op. In geval je niet bereikbaar bent is het belangrijk dat wij over één of twee telefoonnummers beschikken van personen die ook gebeld kunnen worden. In overleg wordt besloten of je kind moet worden opgehaald.
     
    Indien je kind direct medische hulp nodig heeft, zal de eerste zorg uitgaan naar het kind. Vervolgens wordt zo spoedig mogelijk contact met jou (jullie) opgenomen of met de plaatsvervangend contactpersoon.
     
    Wanneer je kind al ziek is vóór opvang tijd, dient hij/zij te worden afgemeld. Dit kan in het ouderportaal of telefonisch. De pedagogisch medewerker van locatie wil dan graag weten wat er aan de hand is. Indien van toepassing zullen andere ouders worden geïnformeerd bij eventueel besmettingsgevaar. Wij hanteren hierin de richtlijnen opgesteld door de GGD.Dagen waarop je kind ziek is of ziek wordt, restitueren we niet, omdat we hiervoor personeel ingepland hebben.
     
    Voor de TSO geldt dat ziekmeldingen moeten worden doorgegeven aan de desbetreffende TSO-coördinator. 
  • Wat doet nido Kinderopvang op het gebied van veiligheid en gezondheid?

    Nido Kinderopvang neemt jaarlijks een risico-inventarisatie (veiligheid en gezondheid) af op de locatie. Deze jaarlijkse inventarisatie geeft inzicht in de veiligheids- en gezondheidsrisico's en welke maatregelen moeten worden genomen. Het KDV heeft een calamiteitenplan. Er is dagelijks minimaal één medewerker aanwezig die bevoegd is tot bedrijfshulpverlener. Ook dienen alle pedagogisch medewerkers in het bezit te zijn van een certifitcaat Kinder EHBO. Deze opleiding wordt ieder jaar herhaalt. 
  • Hoe is de inspraak geregeld?

    De inspraak van ouders is in de Wet Kinderopvang geregeld via de Oudercommissie. De medezeggenschap voor ouders is van toegevoegde waarde voor onze organisatie. 
     
    De formele rechten en procedures betreffende Oudercommissies staan vermeld in de Wet Kinderopvang en zijn nader beschreven in het Reglement Oudercommissie van nido. gebaseerd op het stappenplan van BOinK.  De coördinator/locatiemanager woont de vergaderingen van de Oudercommissie bij. Informatie over de Oudercommissie is te verkrijgen bij de coördinatoren/locatiemanager en/of via de leden van de Oudercommissie.
  • Welke groepen zijn er?

    • BSO Klein Heyendaal heeft 4 groepen van elk maximaal 20 kinderen, De Groene Stip, De Rode Loper, en De Blauwe Spetter en één groep met maximaal 30 kinderen, In De Groene Stip zitten de jongste kinderen. De groepen Rode Loper, Blauwe Spetter en Oranje Boven volgen elkaar leeftijdsgewijs op. Bij het indelen van de groepen wordt niet alleen rekening gehouden met leeftijd maar ook gekeken naar de behoeften van de kinderen en naar welke kinderen met elkaar spelen. 
    • BSO Op Stelten bestaat uit één verticale groep van maximaal 20 kinderen.
    • BSO de Klokkenberg heeft 4 groepen van elk maximaal 20 kinderen. De Groene Stip, De Blauwe Spetter, De Rode Loper en Oranje Boven. In De Groene Stip zitten de jongste kinderen. De groepen Rode Loper, Blauwe Spetter en Oranje Boven volgen elkaar leeftijdsgewijs op. Bij het indelen van de groepen wordt niet alleen rekening gehouden met leeftijd, maar ook gekeken naar de behoeften van de kinderen en naar welke kinderen met elkaar spelen. 
    • KDV SOOSje biedt ruimte aan maximaal 13 kinderen van 0-2 jaar en 8 kinderen van 2 tot 4 jaar. Dit verdeelt over twee stamgroepen.
    • KDV De Tweeling heeft vier verticale groepen waarin zestien kinderen van één tot vier jaar opgevangen worden. We plaatsen kinderen jonger dan een jaar bij voorkeur eerst in de babygroep. Tevens is er een ateliergroep waar zes kinderen vanaf tweeënhalf jaar worden uitgenodigd om aan de daar aangeboden activiteiten mee te mogen doen. 
       
  • Waar kan ik de jaaropgave voor de aangifte inkomstenbelasting vinden?

    Je vindt de jaaropgaves onder 'Mijnnido'. Dit onder het tabblad 'Belastingsdienst'. Zijn er hier nog vragen over, dan kan er contact worden opgenomen via  administratie@nidokinderopvang.nl
  • Voor leerlingen van welke scholen biedt nido Kinderopvang BSO aan?

    -Op onze locatie Klein Heyendaal in Nijmegen bieden wij opvang aan de leerlingen van basisschool Klein Heyendaal. Indien er plaats is, zijn leerlingen van scholen uit de naaste omgeving ook van harte welkom. Bij wachtlijsten krijgen de Klokkenberg kinderen voorrang bij plaatsing. 
    -Op onze locatie Op Stelten in Lent zijn de leerlingen van de Geldershof, de Verbinding en de Verwondering van harte welkom. De kinderen worden op deze scholen opgehaald met onze bakfiets of fietsen met de (pedagogisch) medewerkers mee naar de BSO.
    -Op onze locatie Klokkenberg in Nijmegen bieden wij over het algemeen opvang aan de leerlingen van basisschool de Klokkenberg. Indien er plaats is, zijn leerlingen van scholen uit de naaste omgeving ook van harte welkom. Bij wachtlijsten krijgen de Klokkenberg kinderen voorrang bij plaatsing. 
  • Wat is de opzegtermijn ?

    Wij hanteren een opzegtermijn van één maand. De opzegging kan per mail worden doorgegeven aan de locatiecoördinator of in het ouderportaal.
  • Wordt mijn kind altijd in zijn/haar eigen groep opgevangen?

    Ja, in principe wel. Maar er zijn uitzonderingen bij de BSO:
    Tijdens de voorschoolse opvang, op de woensdag- en vrijdag, aan het einde van de middagen en op de vakantie- en studiedagen worden de groepen over het algemeen samengevoegd. Tijdens vakanties worden, afhankelijk van het aantal kinderen, per locatie de groepen van de drie locaties samengevoegd. Als uitvalbasis worden zowel BSO BSO Klokkenberg als BSO Klein Heyendaal gebruikt.
     
    Bij het KDV wijken kinderen soms uit naar een andere groep omdat:
    - Ze wat ouder zijn en zo kunnen wennen op een andere groep.
    - Bij locatie De Tweeling zijn kinderen soms in het Atelier te vinden.
    - Tijdens vakanties of rustigere periodes.
     
    Voor de BSO geldt dat er per 1 juli 2024 landelijk is vastgesteld dat het minimum aantal in te zetten beroepskrachten op het niveau van kindercentrum te berekenen en niet meer op groepsniveau. Hierdoor komt er meer ruimte om groepen in te delen op basis van de behoefte en ontwikkeling van  kinderen. Een groep mag maximaal 30 kinderen tellen.
  • Wat is het IBAN-nummer van nido Kinderopvang?

    Het IBAN-nummer van nido Kinderopvang is NL25RABO0355811804 .
  • Wat gebeurt er wanneer een ouder zijn/haar kind structureel te laat komt ophalen?

    • De eerste keer wordt het te laat komen genoteerd in het logboek van de BSO/KDV
    • Bij een tweede keer spreekt de pedagogisch medewerker de ouder aan  en zegt dat bij een volgende keer kosten in rekening worden gebracht: bij een kwartier te laat wordt een half uur in rekening gebracht en bij een half uur een uur.
    • Bij een derde en volgende keer wordt  een Extra-uren kaart aangemaakt waarop de verschuldigde tijd in rekening wordt gebracht.
  • Kan vaste BSO-opvang geruild worden?

    Vaste opvang kan binnen een termijn van 6 weken voor of na de oorspronkelijke dag geruild worden.  Als de ruiling 14 dagen voor de gewenste dag bij ons is aangevraagd, dan is de ruiling mogelijk, mits er op de gewenste dag plaats is. Als de ruiling binnen 14 dagen wordt aangevraagd, dan maken wij een voorbehoud vanwege de Beroepskracht Kind Ratio.
  • Voor welke weken geldt vakantie opvang?

    Er kan bij de BSO gekozen worden uit twee verschillende contracten:
    • 52 weken contract: je hebt gedurende het hele jaar recht op opvang op de contractdagen.
    • 48 weken contract: je hebt de eerste drie weken (school)zomervakantie (week 28, 29, 30). Dus geen opvang. In de periode 1 maart tot en met 1 mei 2024 kunnen deze weken geruild worden tot andere opvangweken. Dit kan door per dag een ruiling aan te vragen.
    Is er buiten de contractweken opvang nodig, dan kan er een extra-urenkaart worden aangevraagd.
     
  • Algemene Voorwaarden overeenkomsten nido kinderopvang